sobota 2. února 2013

Francouzské sušenky sablés


Sablés/French butter cookies
Už dlouho nebyl žádný pořádný sušenkový článek, což je k vzteku, protože sušenek není nikdy dost! Většinou jsou rychle hotové, ne příliš náročné a hodí se na spoustu příležitostí. No, nebudu tu plácat o tom, proč jsou sušenky bezva a přejdu radši rovnou k těm, které si můžete upéct!
Francouzské sušenky sablés [sábl] jsou podle mě takovým prototypem sušenky. Jsou krásně máslové, voňavé, jednoduché, tvoří je jen pár ingrediencí a jsou hříšně dobré. Dělají se zejména v oblasti Bretagne a mají tak trochu standardizovaný tvar – jsou kulaté, obvykle s vlnkovaným okrajem a na povrchu mají něco jako mřížku. (Jsem na to trošku pedant, takže když chtěla ségra udělat kamarádce k narozkám (čau Vendy!) sablés ve tvaru srdíček, tak jsem to těžce nesla, ale překonala jsem to. (Jo, jsem trošičku divná.)
Někdy se jím říká prostě jen francouzské máslové sušenky, což je možná ještě lepší, protože jak má něco přívlastek „francouzský“, tak je to hnedka hodně cool.

Sablés/French butter cookies
Sables mají být sladko-slané, nedivte se tedy toho množství soli v receptu. Samozřejmě můžete dát méně, jen klasickou špetku, ale pak to prostě budou jen máslové sušenky, bez toho wow faktoru v podobě soli. (wow factor - koukám teď hodně na soutěž Masterchef a přejímám výrazy od Gordona, tak mě kdyžak brzděte!)

Vzhledem k tomu, že sablés se dělají z tak málo ingrediencí, je dobré je mít v opravdu vysoké kvalitě, a to hlavně máslo a vanilkový extrakt. Opravdu super máslo lze často koupit na váhu v prodejnách sýrů, nebo obchodech s italskými pochoutkami a kupodivu to vyjde cenově velmi podobně jako máslo ze supermarketu. Vanilkový extrakt tu opravdu nenahrazujte vanilkovým cukrem, jinak vás prokleje Bůh sušenek v baretu.

Sablés/French butter cookies

Sablés

(180°/12-14 minut/ 33 porcí)

140 g másla v pokojové teplotě (nejlépe slaného - k dostání v prodejnách se sýry a italskými specialitami)
100 g cukru krupice (nebo krystal)
130 g hladké mouky
130 g polohrubé mouky
1 větší vejce
1 lžička kypřícího prášku
zarovnaná kávová lžička soli (pokud nepoužíváte slané máslo, jinak špetka)
+ vejce rozmíchané se lžící vody na potření



Postup:

Vyšlehejte cukr se změklým máslem nakrájeným na kostičky do pěny (2-3 minuty), přidejte vejce a vanilkový extrakt.  V jiné míse si smíchejte obě mouky, prášek do pečiva a sůl a lehce vmíchejte do mokré směsi jen tolik, aby se obě části spojily. Přendejte si těsto na silikonovou podložku nebo pomoučenou linku a rukama vypracujte hladké celistvé těsto a dejte chladit do ledničky, aspoň na hodinu.
Až budě těsto vychlazené, tak si troubu předehřejte na 180 stupňů a těsto rozválejte tak, aby bylo zhruba půl centimetru vysoké. Sablés mají mít v průměru tak 5 centimetrů, já ale takové vlnkované vykrajovátko nemám, tak to dělám stylově vinnou skleničkou. Francouzi by mě jistě pochválili. Těsta je zhruba na dva plechy (cca 33 sušenek).
Až přichystáte ten první, dejte ho se sušenkami chladit do ledničky asi na 20 minut. Tento krok skutečně nepřekračujte, protože nevychlazené sablés se upečou špatně (been there, done that). Mezitím si začněte připravovat další plech a rozšlehejte si jedno vejce se lžící vody. 
Jakmile je první várka vychlazená, vyndejte ji z ledničky a potřete vajíčkem. Pokud chcete mít na povrchu mřížku, tak si vezměte vidličkou a jejími konci ji prostě „namalujte“ na sablés. Musíte mít ale budoucí sušenky opravdu vychlazené, aby to dobře šlo.
Když máte hotovo, dejte péct doprostřed trouby na 12-14 minut, než budou pěkně zlaté. Nechte vychladnout a ochutnejte kousek Francie! (To jsem si nemohla odpustit :D)


Sablés/French butter cookies


Sablés/French butter cookies
Recept je od mé milé Stephanie z Joy of Baking.
Pokud jste taky sušenkoví maniaci, tak zkuste i čokoládové, zázvorové, nebo speculaas, což sice nejsou úplně sušenky, ale nevím, jak bych to lépe nazvala :D


49 komentářů:

  1. mňam milujem všetky druhy sušienok.. toto určite vyskúšam

    OdpovědětVymazat
  2. Tyhle sušenky miluji! Díky za recept.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já! Doufám, že jednou ochutnám ty pravé, ať můžu kdyžtak upgradovat recept :) A není zač :)

      Vymazat
  3. Ja si práve idem miešať korenie na zajtrajšie speculaas (áno, skvelý program na sobotu večer :D a toto som tu objavila, recept na moje najmilovanejšie sušienky !! (teda, originál "fchransúske" (to som povedala akože s francúzskym prízvukom) som ešte nemala, ale všetky varianty dostupné u nás zbožňujem. ) ďakujeeem ! Tieto určite niekedy v blízkej budúcnosti :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nahodou, to je vazne skvely program! :D A neni zac, jsou fakt les parádes, takže vzhůru do nich! A speculaas jsou taky supeeer :)

      Vymazat
    2. Speculaas práve papám, takže potvrdzujem - úžasnéeee :))

      Vymazat
  4. Super, super, zkusím:) A díky za tip na to máslo, pro mě zajímavá informace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, to máslo se v tomhle případě opravdu vyplatí a dnes už není takový problém ho sehnat :)

      Vymazat
  5. Sables jsem v čokoládové variantě dělala na jednu DB challenge.
    Zhodnotila jsem je taky jako jedny z nejlepších, co jsem kdy jedla a navíc je může mít člověk připravené v mrazáku a upéct když jsou potřeba.
    http://mujmilyjidelnicku.blogspot.cz/2012/11/daring-bakerschallenge-svatecni-pecivo.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadají krásně, já jsem právě tehdy byla překvapená, že vůbec existují v čokoládové variantě. Moc podobné těm světlým ale vzhledově nejsou, ale věřím, že chutnají skvěle.

      Vymazat
  6. Zrovna dneska jsem si říkala, že už tady dlouho nebyl recept :D Když se řeknou sušenky, tak si vzpomenu na tebe. :D Moc se mi líbí ta barva! Musí být hodně dobrý, jak dlouho ti vydrželi? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzdyt tu byla vyzva, tak jakypak dlouho! :D
      Jee, to mam radost, ze si me vybavis u susenek, to jsem asi jeste nikdy neslysela :D
      Ta barva je hlavne diky tomu zloutku (a uprave fotek :D ) a vydrzi dlouho, az 5 dni, tim ze je tam hodne masla.

      Vymazat
  7. vypadají tak....francouzsky!:)
    určitě jsou moc dobré, díky za recept, vyzkouším :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc.
      To teda jsou, protože jak je něco francouzský ... :D

      Vymazat
  8. Tvé sablés vypadají moc hezky, jen se do nich zakousnout :-) Nadarmo nejsou na seznamu TOP3 nejoblíbenějších sušenek u francouzských dětí ... a nejenom u nich ;-) Ty pravé nejsou ani sladké, ani slané, prostě hodně máslové a sladkoslané. Na kvalitním másle - pokud možno slaném - rozhodně nešetřit !
    Máš pravdu, origošky jsou kulaté a mřížkované ale nejsou z jihu Francie, pocházejí z regionu Bretagne, proto se jim taky celým jménem říká sablés bretons. K dostání jsou však úplně všude, ve všech obchodech i v nejzapadlejší provensálské vesnici ... ve které bydlím ;-)
    Sladce zdraví,
    Anýzovka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee dekuju, to mam radost z takoveho uznani od nekoho mistniho :)
      Diky moc za tu geografickou opravu, hned to jdu zmenit na Bretagne, at nemystifikuju ctenare :) Muzu se zeptat, ktery dalsi susenky jsou v TOP3?
      S tim slanym maslem je prave problem, u nas se totiz neprodava, tak se to da vyvazit jen tim, ze pridame proste vice soli.

      Vymazat
    2. Rádo se stalo :-)
      Vím že se slaným máslem je v ČR potíž, což je velká škoda, protože takový slaný karamel a dezerty z něho jsou na spadnutí ! :-) Když už dosolovat, tak rozhodně ne českou stolní solí extra jemnou ale mořskou s krystalky. Úžasná na to je sůl Fleur de sel.
      V TOP3 sušenkách bohužel stojí za zmínku právě sablés bretons. Poctivé sušenky jako za starých časů...
      Pak jdou na řadu Barquettes - co si budeme povídat ke slepovaných kolečkům marmeládou mají hooodně daleko ;-) Vypadá takto: http://www.telemarket.fr/dynv6/produit/924719000-Lu-Barquette-Framboise-Les-3-Chatons-2-x-120-G.shtml
      A poslední hitovkou, kterou já osobně bych dala na list "TOP3 kterých se vyvarovat" je La Paille d´Or Třeba tady: http://www.keldelice.com/guide/specialites/la-paille-dor-lu Nic horšího jsem snad ani neochutnala, chemická chuť, přeslazené ... ale francouzský děcka by se po nich utloukly.
      Takže jestli jsem měla motivovat na další sušenkové pečení, tak to zklamu. Ale regionálních sladkých specialit je víc něž dost ! ;-)

      Vymazat
    3. Aháá, ja jsem se prave tesila na nejake ti tipy na peceni! :) No, to je teda zvlastni obliba malych franouzu, aspon ze tu jsou ty sablés :)
      Diky moc za vyhledani tech odkazu, rada jsem se poucila :)

      Vymazat
  9. Pošli mi pár sušenek! =D Prosííííím

    OdpovědětVymazat
  10. tak jsem je právě upekla:) udělala jsem je ale moc tenký a taky je nemám tak hezký, ale jsou výborný!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bezva, pošlí fotku! :) (Budeš v galerii na Facebooku, haha :D)
      Jojo, já je taky párkrát udělala tenčí, dobrý jsou ale furt stejně :)

      Vymazat
  11. Ahoj,
    chtěla bych se jenom zeptat, kde se dá koupit ten vanilkový extrakt (doufam, že jsem to napsala dobře :D ) ?? Díky Za odpověď :)

    P.S. Tvoje výtvory jsou luxusní :)

    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, vycerpavajici info o vanilkovem extraktu je tady v Pruvodci surovinami : http://zghettablog.blogspot.cz/p/pruvodce-surovinami.html (nahore v zalozkach). Strucne info je pak - Marks and Spencer :)
      P.S. Diky moc!

      Vymazat
  12. Ahoj,
    děkuji za skvělou inspiraci! Už pouhé přečtení receptu mě nadchlo, a tak jsem využil toho, že jsem měl na dnešek naplánovou výrobu domácího másla, udělal si i jednu slanou dávku a pustil se do sušenek. O mém iniciálním nadšení svědčí také fakt, že v tuto dobu mám již hotovo a nechystám se terpve začít, jak je mým dobrým (a tak trochu gastroúchylným) zvykem :-)) Ani výsledek nezklamal, a tak se místo nočního pečení koná noční nadšení a já ještě jednou děkuji! Zdá se, že se tu budu inspirovat častěji :-)

    David Ch.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, tak to jsem moc ráda! Za výrobu domácího másla teda tleskám, tak daleko jsem se ještě nedostala. Sables pak musely být ještě o třídu lepší. A jestli to psals v reálném času a tudíž v 1:40 měls hotové sušenky...tak vážne respect! :)
      Doufám, že tu najdeš další inspiraci a těším se na další nadšené noční komentáře :)

      Vymazat
    2. Tak jistě že to bylo reálné nadšení v reálném čase :-) Leda že bych měl hotovo už odpoledne a pak celý večer vymýšlel, jak ti to pochválit, což ale nebylo třeba, neboť pochvala na takový skvělý a inspirativní recept se píše úplně sama :-) Akorát nevím, zda byly o třídu lepší hlavně díky vlastnímu slanému máslu, nebo díky tomu, že jsem přebral tři krabice s instrumenty k pečení a podařilo se mi najít vykrajovátko s vlnkovým okrajem, které navíc mělo kýžený průměr 5 cm :-D
      Inspirace tu najdu určitě mnoho, takže až se zase budu oblažovat nějakou zdejší delikatesou, jistě ti u receptu zanechám spokojený noční komentář :-) ...anebo možná ranní; to podle toho, v jak moc pokročilé hodině začnu :-))

      David

      P.S.: Přes Facebook se mi už doneslo, kterak jsem se proslavil. Jsem potěšen a zároveň docela pobaven, neboť já obvykle pouze peču, vařím, tvořím a nekomentuji, ale tentokrát jsem udělal výjimku a jak se to hned ujalo :-))

      Vymazat
    3. Ja si myslim, ze za tim bude spise to maslo! :D Precejen, ten tvar je spise esteticka zalezitost a delala jsem uz kulate, hranate i srdickove a vzdycky byly stejne dobre :)
      P.S. No ja rada obcas zverejnuju mile komentare, ktere me obzvlaste potesi, muzes se sam presvedcit :) https://www.facebook.com/pages/Z-ghetta-blog/433495440031464?ref=hl

      Vymazat
    4. No dobře, tak asi to máslo, ale já bych ani visuální stránku nepodceňoval :-D Pročež si teda z toho můžeš vzít inspiraci a taky se do másla někdy pustit - myslím, že to stojí za to :-) O šíření jsem se přesvědčil a po důkladném zvážení usoudil, že bych teda tvému blogu mohl dát i "like", neboť sušenky byly naprosto božské (taky už jsou všechny snědené :-D) a těším se, až zase zkusím něco dalšího. Jen doufám, že na Facebooku nebudeš příliš často svádět nějakými dobrými recepty, protože to bych pak taky mohl péct inspirace od tebe každou noc, když i bez toho už mám často pocit, že bych měl místo pečení dělat něco užitečnějšího :-D

      Vymazat
    5. To urcite ne, vizualni stranka je hlavne na foodblozich skoro to nejdulezitejsi :)
      No, ja bych se do masla nekdy rada pustila, ale ja vubec nevim, jak na to! Wow, i like dostanu? Tak toho si vážím, nicméně tě předem varuji, že na Facebook dávám velmi casto vselijake fotky a informace s jidlem souvisejici, tak to jeste zvaz, at pak nedostanu vynadano ;) Ale musim rict, ze teda peceni je podle me nadmiru uzitecne, takze nemusis mit zadne vycitky! :)

      Vymazat
    6. V rámci svého detailismu se zaměřuji na vše od visuální stránky až po perversní statistiky, které jsem si vedl při vánočním pečení, abych věděl kolik čeho mám, kolik to stálo celkem a v přepočtu na kus, a to ani nemusím mít foodblog :-D ...s máslem se rád podělím o rady, zkušenosti a postupy :-) Ale jsi v pořadí, už před hodinou jsem jinde slíbil recept na paštiku a ještě ho ani nezačal psát (kdybych se tu nevykecával, že... O:-)) Za fotky a info o jídle bych se snad ani na tebe nemohl zlobit (ostatně to brzy uvidím v praxi), když už máš plusový bod jen za podporu myšlenky užitečnosti pečení - hned jsem klidnější že to snad není až taková neužitečná mánie :-))

      Vymazat
    7. No, tak to jsi jeste horsi nez ja asi! :D (A kolik stalo vanocni peceni, mimochodem? :D) Na kus neco taky prepocitavam, abych mela predstavu, za kolik pripadnym zajemcum podavat :)
      Jasne, ja si pockam, vsak nez se k tomu dostanu, kdo vi, kdy to bude!
      No, kdyby to byla neuzitecna mania, tak by to znamenalo ze vetsina traveni meho casu je naprosto bez uzitku, protoze to je prave peceni! (Aneb zalozka nahore "About" :)

      Vymazat
  13. Nooo tak zatím nevím jestli horší než ty, ale je to hrozný :-D Teda myslím si, mě tohle "absolutní pečení" baví, ale objektivně jsem trochu blázen :-)) Vánoční pečení - celkem 2 795,96 Kč při počtu 22 druhů/3957 kusů. Aboslutně na kus je to tedy 0,99 Kč, ale samozřejmě mám takhle rozpočítáný každý jednotlivý druh cukroví. Perversní statistická tabulka prostě, ale je to zajímavý :-D A hlavně jsem čekal, že je to dražší, takže nepopírám, že jsem byl mile překvapen. About mám pročtený a i z toho jsem pochopil, že naše gastronomické úchylky a potřeby jsou si v lecčems podobné a že tedy tento blog bude jistě velmi příjemné místo :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pockej, 3957 kusu? Neni tam jedno cislo navic? To je trochu dost sileny, ne?? :D (Ktery cukrovi je nejdrazsi?) Ja osobne moc klasicky vanocni peceni nejak nemusim, takze delame tak kolem 10 druhu.
      Ale taky bych cekala, ze je to drazsi. (A nove vlaknu je v pohode ;)

      Vymazat
    2. Číslo naprosto sedí, stejně jako klasifikace mezi totální šílenosti :-D Inu, trochu se mi to vymklo kontrole O:-) Nebo teda spíš já sám sobě :-D Taky jsem pak i rozesílal poštou nějaké vzorky pár nadšeným zájemcům, které zaujaly fotky na Facebooku :-) Pro mě je vánoční pečení hlavním nositelem celé té sváteční atmosféry, takže bez toho to nejde :-) Nejdražší jsou kokosoví tučňáci - jeden stojí 2,99 Kč a následují je marcipánové brambory za 2,69 Kč/ks. Cenu tučňáků ale asi meziročně zvýším, neboť se jim dělají křídla z plátků mandlí, přičemž jsem si nedávno kvůli Velikonocům přivezl tyto mandle ze Švýcarska. Jsou tak krásně velké, silné a nerozlámané, že se jimi budu zásobit i na Vánoce. Z těch mandlí, co koupíš u nás, je občas celkem náročné vybrat cca 100 takových kusů, které nedělají z tučňáků automaticky invalidy :-D

      Vymazat
  14. Jajx! Hlásím, že jsou super super super! Posílám svoji načančanou fotku (objevila jsem photo editory, proto to vůbec nevypadá tak hezky, jako ve skutečnosti, fail) http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/44793_331432083645996_1366603638_n.jpg . Nahradila jsem esenci vanilkovým luskem, tak to mám tečkovaný. A nakonec jenom tři zvířata a jedna hvězda, protože jsi mě tím připečením hran trošku vystrašila... Ale má to i příběh! Dva králíci útočí na jednoho soba (s ulomeným parohem) a k tomu jim svítí vlevo nahoře hvězda. Jeden králík už padl (byl dobrej!)... Díky za recept, budu zkoušet další :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, to byla rychlovka! Paráda, vypadají skvěle, a tečky jsou náhodou super ozvláštnění :) Fotka je náhodou dobrá, hned jdes do Facebookvé galerie! :D
      A pribeh je samozrejme super, ale za chvili budes muset vymyslet pokracovani, az zacnou akteri ubyvat :D
      Neni zac, mam radost, ze se vse povedlo :)

      Vymazat
  15. Verco, chtela jsem se zeptat ohledne slanosti :) nezkousela jsi nahodou misto klasickyho masla tam dat slany maslo? Chci vyzkouset recept a tak dumam jaky maslo by bylo vhodnejsi :)
    Predem dekuji za odpoved!
    Daria

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, ano, jestli mas slane maslo, tak je to jedine dobre a urcite ho pouzij a pak uz nepridavej sul :) Takhle vypada i originalni recept, ale ne vzdy je slane maslo k dostani.

      Vymazat
  16. Ahoj, už nějakou dobu vybírám nejvhodnější recept na vesmírné sušenky a tento se zdá nejlepší. Navíc mám nějaké kamarády z Francie, tak dostanou vejslužku :) Dám review jak sušenky chutnaly. Díky díky, Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, ja myslim, zes vybral docela skvele :) Sables jsou skvely a vzdycky sklidi uspech :) A aspon uvidis u frnacouzskych kamosu, jestli recept obstoji!
      Dej urcite vedet :)

      Vymazat
  17. Super, uz se na ne dlouho chystam! Tak diky za nakopnuti a recept...

    OdpovědětVymazat
  18. Dnes som ich piekla S maslom s príchuťou soli. Boli super, ale bez toho wau-efektu. Aké maslo používáš ty? Ale ďakujem za recept, ešte vytuním ingredience a bude to úplne dokonalé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, ja kupuju na sables maslo na vahu, vetsinou maji v obchdoech se syrama, nebo obchody typu Sklizeno.. z kupovanych pak pouzivam Madetu, ale tady se snazim to na vahu. Ted mam ale koupeny primo slany maslo President, tak jsem zvedava. Tak snad priste budou jeste lepsi :)

      Vymazat
    2. Ďakujem za rýchlu odpoveď. U nás v malom meste som bohužiaľ nič podobné nezohnala, tak som ich upiekla z obyčajného masla a pridala soľ. Sú aj s wau-efektom. Ešte raz ďakujem za recept a celý blog. Si super.

      Vymazat
    3. Ďakujem za rýchlu odpoveď. U nás v malom meste som bohužiaľ nič podobné nezohnala, tak som ich upiekla z obyčajného masla a pridala soľ. Sú aj s wau-efektom. No a tie mriežky som odtláčala mriežkou, ktorú používame na krájanie zemiakov do zemiakového šalátu na vianoce. Ešte raz ďakujem za recept a celý blog. Si super.

      Vymazat
  19. Ahoj, ahoj, právě jsem dopekla tyhle sušenky přítelovi k narozeninám a jsou naprosto skvělý. Jsem si jistá, že mě po nich požádá o ruku :DD Díky za recept <3 Jane

    OdpovědětVymazat

Díky moc za každý komentář, odpovím vám jak jen budu moct. Přibližně rychlostí světla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...