neděle 16. prosince 2012

Babiččina vánočka

Babiččina vánočka
Je na čase si dát trošku pauzu od panna cott, cheesecaků, cupcaků a podobných cizokrajných záležitostí a upéct si pořádnou českou vánočku!
U nás doma máme rádi klasiku, ač to tak možná podle mých receptů mnohdy nevypadá. Vedou hlavně buchty z kynutého těsta, které mi ségra vždycky ujídá ještě syrové. (A neříkej, že to není pravda, Teri!).  Na Velikonoce nikdy nechybí mazanec, na Vánoce zase vánočka. A kdo dělá ty nejlepší vánočky? Samozřejmě, že babička. Ona totiž umí upéct i uvařit úplně všechno a vedle Stephanie Jaworski z Joy of baking je mým kulinářským vzorem. Horší ale je, že už má všechno v oku tolik, že recepty obsahují až příliš slov jako je podle potřeby, přibližně, přiměřeně a podobné výrazy, které nad konečným výsledkem vytváří značný otazník. (A pěkně vás naštvou.)

Každý rok jich peče hned několik pro celou rodinu a vždycky jsou stejně výborné, měla jsem tedy trochu strach se do vánočky podle jejího receptu pustit, přece jen jde o docela zásadní konkurenci. Musím ale říct, že se dílo podařilo a nejen, že je vánočka výborná, ale ona i poměrně obstojně vypadá! Do vánočky se mnohým nechce hlavně kvůli pletení, ale není to žádná věda. Já jsem pletla z devíti pramenů, tedy tři patra. První byl cop ze čtyř pramenů, druhý ze tří a poslední ze dvou. Do vánočky se obvykle dávají mandle, rozinky, popřípadě další věci. My ale rozinkám ani kandovanému ovoci moc nefandíme, takže naše byla jenom mandlová. Babička samozřejmě zakládá kvásek z čerstvého droždí, já mám ale poslední dobou výbornou zkušenost s tím sušeným, tak jsem ho použila i tady. Není třeba se ho bát, je totiž stálejší a méně náchylné na teplotu na rozdíl od čerstvých kvasnic.

Tak jdeme na to!



Babiččina vánočka

Babiččina vánočka

500 g polohrubé mouky (možná víc)
230 ml mléka
5 g soli
90 g másla
85 g cukru moučka
1 žloutek
citronová kúra
sáček sušeného droždí
mandle (rozinky, kandované ovoce,...)
žloutek na potření





1. Jako první si vyndejte z ledničky máslo a vajíčko, ať mají pokojovou teplotu. Žloutek si klidně rozklepněte do misky a nechte ho tak, dostane se na požadovanou teplotu rychleji. Pokud oddělování žloutku od bílku není vaše nej disciplína, tak se podívejte, co vymysleli soudruzi v Číně. 

2. Odvažte si 250 g mouky a dobře smíchejte s celým sáčkem droždí.

3. V menším hrnci si zahřejte mléko s cukrem, solí a máslem na malé kostičky. Zahřejte ho tolik, aby mléko bylo na dotek teplé, ale ne horké a máslo hodně povolené, ale ne úplně rozpuštěné.

4.  Pomalu přilívejte k mouce mléčnou směs a mixér mějte na nejmenší rychlosti. Přidejte žloutek a šlehejte 2 minuty na nejvyšší rychlost. Nakonec přidejte nasekané mandle a další věci, co chcete ve vánočce mít a zapracujte do těsta. Trochu mandlí si nechte na konec. 

5. Potom vyměňte v robotu nástavec za hnětací a přisypávejte zbylých 250 g mouky. Ke konci přidejte nastrouhanou citronovou kúru. (Lépe se rozvoní, když už těsto není tolik "mokré"). Vyndejte těsto na pomoučený vál a zpracujte rukama, pokud se stále lepí tak přisypávejte další mouku, než z něj jde udělat bez problému pěkná koule.

6.  Dejte těsto do větší mísy, posypte lehce moukou, přikryjte utěrkou a nechte kynout někde u topení asi hodinu. 

7.  A teď je čas na pletení, juchů! Rozdělte si těsto na 9 stejných dílů a udělejte z nich stejně silné provazy.  Já jsem pletla podle tohoto videa (na konci stránky, od 2:20) a dost mi pomohlo. První cop trochu rozplácněte, ať vám dělá hezkou základnu pro další patra. Než sestavíte jednotlivé copy na sebe, tak si dejte do sklenice trochu teplé vody a prsty lehce přejeďte povrch, patra pak u sebe budou lépe držet. To stejné na koncích vánočky, aby se nerozjížděly - namočte si prsty a zmáčkněte konce pěkně k sobě. Nepleťte moc napevno, protože vánočka ještě nakyne, a to fakt hodně. Sestavenou vánočku nechte opět 20-30 minut v teple kynout.

8.Troubu předehřejte na 190 stupňů a rošt si dejte o jedno místo níž, než doprostřed.

9. Vykynutou spletenou vánočku potřete žloutkem rozmíchaným s trochou vody a posypte zbylými mandlemi. Pokud nechcete, aby se vám v troubě rozjela, což jistě nechcete, tak do ní zapíchejte špejle a párátka. Dlouhé špejle zapíchejte kolmo nahoru do vánočky, aby nesjel vrchní cop a párátka potom po stranách. Já jích tam měla dohromady asi 20, jistota je jistota!

Vánočka se špejlemi

10.  Pečte 40 minut, prvních 20 minut na 190 a dalších 20 minut na 160 stupňů.


11.  Tadá!! (Nezapomeňte vyndat špejle a párátka)



Tipy

  • Pokud pracujete s klasickými kvasnicemi, tak si je rozdrobíte (25 g) do trošky teplého mléka z těch 230 ml, nasypete trochu cukru a necháte vzejít kvásek, ke kterému pak přidáváte ostatní suroviny, na konec mouku.
  • S tou gramáží na kynuté těsto je to vždycky takové ošemetné. Mouku se snažte přidávat po troškách, ať to nepřeženete a kdyby jo a těsto najednou bylo strašně suché, tak si znovu ohřejte mléko a zapracujte ho do těsta. Já jsem to tak třeba udělala a nic se nestalo. (Pak jsem dala zase moc mléka, tak jsem přidávala další mouku :D). Ty gramáže, co jsem uvedla já jsou až po přidání všeho a měly by tedy sedět. Jde zkrátka o to, aby se těsto vůbec nelepilo, ale zase aby nebylo moc suché, to vše závisí na typu mouky, kterou máte, na vlhkosti kuchyně, atd.
  • Pokud by se vám vánočka začala v troubě přece jen rozjíždět, tak nikdy není pozdě na přidání dalších špejlí a párátek. Zapíchněte je na ta místa, kde se nejvíc odchlipuje. (Existuje toto slovo? Pochybuju.)

Tak co u vás doma, pečete vánočku? Jestli ne, tak koukejte začít!

23 komentářů:

  1. v troubě vypadá opravdu zajímavě :O
    my vánočku nepečeme, ani nekupujeme :D málokdy..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak to myslíš, zajímavě :D ?
      V obchodě bych si ji taky nekoupila, to je totiž hnusný a ošizený :D A doma ji pečeme jenom na ty Vánoce, což mi teď připadá, že je trochu škoda :)

      Vymazat
    2. Dobrý den
      Můžu se zeptat na maličkost?vánočku jsem upekla je krásná ale ve vnitr moc suchá měla jsem přidat více mléka? Děkuji za radu.

      Vymazat
  2. Krásná! My ji pečeme taky každej rok, a přesně jak píšeš - je to záležitost kouzelnice babičky, takže pídit se po nějakým platným receptu je asi zbytečný. Já sama jsem ji nikdy nepekla, ale tvůj recept mě inspiroval natolik, že zkusím předběhnout babičku a pustím se do toho sama dle tvého receptu! ;) Jinak přeju dobrou chuť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, mám z ní taky radost, že se mi povedla hned napoprvé a chutná vážně výborně.
      Jéé, tak jsem ráda, že jsem tě takhle inspirovala! Nám babička na Štědrej den napeče zase, to jí nemůžu upřít, tak jsem ji taky předběhla. Aspoň pak bude srovnání, který sice asi prohraju, ale monžá se přiblížím :D
      Tak pokud se do ní vážně pustíš, tak mi určitě dej vědět, jak se dílo podařilo! :)

      Vymazat
  3. Je nádherná! Miluju vánočku.

    OdpovědětVymazat
  4. Parádní! Já jsem se do vánočky ještě nikdy nepouštěla, doma ji nikdo nepekl a z obchodu mi nechutná, ale ta tvoje mě úplně nakopla! Je to jasný, na Vánoce bude krom perníkové chaloupky ještě vánočka.
    A já jsem moc ráda, že jsem našla tvůj skvělý blog, nad kterým se budu pravidelně uslintávat do bezvědomí ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, já sice dělávám už pár let mazanec, ale na vánočku letos došlo taky poprvé. Táta dokonce poznamenal, že je minimálně tak dobrá jako od babičky, ne-li dokonce lepší! :)
      Na perníkovou chaloupku asi nemám nervy, jednou jsem to zkoušela a dopadlo to tragicky :D
      Moc díky za pochvalu, udělala mi velkou radost :)
      A pokud se do vánočky pustíš, tak dej určitě vědět, jestli se povedla!

      Vymazat
  5. vypadá skvěle! Vánočku miluji už se na ni těším letos na Vánoce.:)

    OdpovědětVymazat
  6. Já už jí včera upekla, stačí vyfotit a je na blogu. :) Povedla se ti. :)
    P.S.: Už mám nastavené pravidelné čtenáře na blogu, takže se můžeš přidat, jestli chceš...;)

    OdpovědětVymazat
  7. Verčo proč je v receptu 500g mouky a v postupu 250g??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. v čísle 2. je polovina - 250 g,které se smíchají s droždím, v čísle 5 se pak přisypává zbytek.

      Vymazat
  8. máš tady samý lákavý recepty, už vím kam skočit, až mě zase popadne pečící nálada ( to je hodně často..:D)
    mamka právě v kuchyni chystá vánočku, chtěla jsem ji zkusit já, ale nepustila mě k tomu (ehm...vůbec se nedivím :D )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, nesmíš se nechat mamkou odradit! :D Nic ji neříkej, prostě se do toho pusť a uvidíš jak bude koukat ... ať to dopadne jakkoliv! :D

      Vymazat
  9. Tak jsme ji právě doma upekli:) A myslím, že se hodně povedla:) Moc děkujeme za super recept:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super, to mám radost! :) Tak ať vám chutná :)
      Budu ráda, když pošlete fotku :)

      Vymazat
  10. Wow, fakt úžasná vánočka! Já se jí zatím úspěšně vyhýbám každý Vánoce, ale vím, že jednou to přijde :D Nám ji totiž pravidelně dělá babička a její recept je taky přesně takový - plný spojení podle potřeby, tak akorát apod. a gramy bych z babičky asi nedostala, protože váhu nepoužívá. Každopádně na tvé můžu oči nechat!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) No nám ji právě taky dělává babička, dělala i letos, tak jsme měli dvě a musím říct, že ta moje nijak nezaostávala :) Teď jsem ji pekla znova pro druhou babičku a dědu, u kterých se moc nepeče a taky se povedla :) No, babička na ty gramy taky kašle, ale hodně jejich receptů má původ v takové staré kuchařce, kde naštěstí napsaný Jsou :D

      Vymazat

Díky moc za každý komentář, odpovím vám jak jen budu moct. Přibližně rychlostí světla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...